# EVENING BEVER

Recipes
Dieter och kost är ett hett ämne i dagens samhälle. Det finns 5:2, LCHF, medeltidsdieten och så vidare. Alla har dem ett syfte i grund och botten, så att såga dieter helt och håller tycker jag är onödigt. Å andra sidan är det viktigt att ha koll på syftet varför du äter t.ex. LCHF. Jag personligen föredar att äta av alla våra källor; protein, kolhydrater och fett. Något som jag däremot lätt upplever är ett sötsug, framförallt på kvällen. Att äta sötsaker är inget jag undviken, däremot har jag som regel att vardagar är det frukt/bär som gäller för att stilla behovet. Jag tänkte därför bjussa på ett hett mellanmål (kvällsmål om man vill) som stillar sötsuget, mättar en aning och fyller på med viktiga näringsämnen. 
 
Innehåll: 
1st ekologiskt grönt äpple
10st ekologiska russin
1krm kokosolja
1tsk pumpafrön
1tsk solrosfrön
1krm blåvallmofrön
1-2st nypor kanel
Kokos på måfå
 
Gör såhär:
  • Skiva upp det gröna äpplet, lägg kokosoljan i stekpannan och placera sedan ned äppelbitarna där. 
  • Hacka upp russinen till små bitar och släng sedan i stekpannan. Strö över kanelen på äpplet och russinen, låt sedan stekas tills äpplena är riktigt gyllenebruna och mjuka.
  • När du, efter egen smak, tycker att äpplena är perfekta lägg då ner alla frön i stekpannan ca 1 minut för lite yta och värme.
  • Lägg upp innehållet i stekpannan på  en tallrik, strö lite kokos på. Tada! 
Att tänka på: 
  • Äpple innehåller fruktsocker, fruktos, som är "naturligt" och därmed betydligt bättre för kroppen på grund av att det naturliga (observera att det finns framställt fruktos också!) ger ett långsammare glukospåslag. 
  • Både pumpafrön och solrosfrön innehåller mycket enkel- och/eller fleromättade fettsyror, därav tillsätter jag fröna sist för att värmen från stekpannan inte ska "härska" oljorna = bli till transfetter. Kokosolja är mättad fett och därmed bra att steka i (med måttlig mängd). 
  • Om du vill äta denna måltid väldigt nära läggning (du ska sova, hehe) så kan det vara ett tips att strunta kokosen som jag strödde på för att inte inkludera för mycket fett då fett bryts ner långsammare och i för stor mängd då kan stanna kvar i magen över natten.
 

Kommentera här: