Broccoli Falafel

Recipes
Idag prövade jag på att laga falafel. Och så gjorde en liten twist, med broccoli. Det blev toppen, supergott! Tänkte jag skulle dela med mig av mitt recept. 
 
Ingredienser: 
Torkade kikärter (2dl)
Färsk broccoli (ett halvt huvud)
Ägg (1st)
Lime (en halv)
Purjolök (2-3cm)
Salt, peppar och chili/cayenpeppar på måfå
Sesamfrön
 
Hur gör du?
1. Lägg dem torkade kikärterna i vatten minst 8h innan tillagning, byt vatten och koka sedan upp enligt paketet (mina kokade på svag värme i 40min).
2. Blanda alla ingredienser (förutom sesamfröna) i en matmixer eller med en stavmixer, se till att dem är väl mixade åt smet hållet.
3. Strö ut sesamfröna på en tallrik.
4. Ta  "smeten" och platta ut till falafel-biffar, doppa i sesamfröna och stoppa ner i en varm stekpanna. Stek tills dem är gyllenebruna på båda sidor. 
 
 
Du kan välja själv vad du serverar falafel med. Idag valde jag att servera dessa gröna läckerheter med zuchini-spaghetti, färsk paprika, stekt halloumi och sås gjord på kvarg och salladskrydda. Mumma! Riktigt härlig fredagsmiddag. 
 
 
 

Kommentera här: